Miljöpolicy
Whānau anser att miljö- och hållbarhet är viktiga frågor för organisationens överlevnad och framgång. Vår vision är att vara delaktiga i att skapa en hållbar framtid på en frisk och levande planet.
1 Principer
Vi ska i vårt interna miljöarbete vara ett föredöme och visa att vi tar hållbarhetsfrågorna på allvar. Det uppnår vi genom hög kompetens, ständiga förbättringar och genom att vi vid varje enskilt beslut minimerar vår miljöpåverkan. Miljöskäl är också ett godtagbart argument för en ökad kostnad.
1.1 Tillämpningsområde
Denna policy gäller alla anställda, förtroendevalda men även den som tillfälligt representerar Whānau, exempelvis som konsult, när detta finansieras av Whānau.
1.2 Ansvar för tillämpningen
Policyn och dess olika anknutna dokument ska vara kända och förstådda, samt tillämpas i den dagliga verksamheten. Personal och ledning ges återkommande miljöutbildning efter behov i tjänsten. Anställda och förtroendevalda inspireras också att agera miljövänligt även utanför arbetstid.
1.3 Särskilda tillämpningar
Följande dokument ger mer konkret vägledning om hur vi minimerar vår klimat- och miljöpåverkan:
1.4 Upphandling och inköp av varor och tjänster
Miljöpåverkan ska vara avgörande för inköpsarbetet med hänsyn till kvalitet och funktion. Vi ska ligga i framkant och visa andra att man genom ett miljöinriktat inköpsbeteende av varor och tjänster tar ett steg närmare ett hållbart samhälle och främjar en hållbar konsumtion.
1.4.1 Uppföljning av policyn
Whānau arbetar kontinuerligt med att förbättra företagets interna miljöarbete och genomlyser och utvärderar fastlagda policydokument regelbundet. För att följa upp och utveckla arbetet sätter vi också mål och nyckeltal, som följs upp årsvis.
2 Upphandling och inköp av varor och tjänster
Miljöpåverkan ska vara avgörande för inköpsarbetet med hänsyn till kvalitet och funktion. Whānau ska ligga i framkant och visa andra att ett miljöinriktat inköpsbeteende av varor och tjänster främjar ett hållbart samhälle och är ett steg på vägen mot ett mer hållbart samhälle. Se vidare: "5 Märkesguide" & "4 Återbruks- och inköpspolicy."
3 Bil
Bil eller taxi får bara användas i tjänsten vid giltigt motiv. Vid dessa tillfällen ska det eftersträvas att använda fordon som inte släpper ut mer än vad som anges för myndigheternas miljöbilsdefinition (70g CO2 /km).
Med giltiga motiv avses:
• Om rimliga alternativ saknas
• Om frakt av arbetsmaterial kräver så
• Säkerhetsskäl (i synnerhet vid internationella resor).
• Språksvårigheter i kombination med nytt/ okänt resmål
4 Återbruks- och inköpspolicy
4.1 Principer
• Överväg om inköp överhuvudtaget ska göras. Utgångspunkten är att inte köpa mer än nödvändigt och att återanvända så mycket som möjligt.
• Miljö och social påverkan ska vara avgörande för inköpsarbetet. Vid upphandlingen ska priset väga tungt, men miljö- och sociala hållbarhetsfaktorer går före.
• Välj alltid de mest resurseffektiva produkterna och tjänsterna.
• Köp alltid miljö- och rättvisemärkta produkter när det finns.
• De varor och tjänster som företaget köper ska i möjligaste mån inte innehålla kemikalier som kan skada människors hälsa eller vår miljö. De ska i så liten utsträckning som möjligt påverka miljön negativt genom produktionssätt, distribution, användning och avfallshantering.
• Givet ovan, genom affärsmässighet vid inköp och utnyttjande av konkurrens mellan leverantörer, ska kostnaderna för de inköpta varorna och tjänsterna vara så låga som möjligt, med hänsyn till den kvalitet som krävs. Tillämpningsområde Policyn ska tillämpas vid alla inköp som bekostas av Whānau.
4.1.1 Ansvar för tillämpningen
• Det vilar på den som utför inköpet att ansvara för att policyn tillämpas
5 Märkningsguide
Miljömärkning är ett verktyg för att driva på utvecklingen och få producenterna att ta fram varor som är bättre och bättre ur miljösynpunkt. Genom miljömärkning uppstår ett efterfrågetryck som påverkar företagen att ta fram mer hållbara alternativ. En miljömärkning kännetecknas av:
• Omfattande och relevanta miljökrav.
• Krav som fastställs oberoende av producenten.
• Oberoende kontroll av att kraven efterlevs.
• Krav med livscykelperspektiv.
• Krav som skärps succesivt.